joi, 26 ianuarie 2017

cartea secreta a Fridei Kahlo

O carte pe care am citit-o alene din dorinta de a petrece cat mai mult timp in compania ei si care mi-a desteptat multe stari datorita armoniei cu care umorul, sarcasmul, ironia, simbolistica si metaforele, sunt imbinate. "Discretia" cu care autorul face trecerea de la realitate la realism magic, m-a facut sa nu constientizez momentele in care actiunea "ma fura" din lumea mea in, purtandu-ma in lumea ei.
O calatorie in Mexicul de la inceputul secolului XX, dar mai ales o calatorie plina de senzualitate, pasiune, iubire, durere, in sufletul, in viata si in arta Fridei Kahlo. 

Tumultul se arunca asupra Fridei in urma intelegerii cu Moartea de a nu-i lua viata, dupa ce suferise un grav accident in care tramvaiul in care calatorea s-a ciocnit de un autobuz, iar o bara de fier i-a strapuns trupul fraged. "Te previn, intotdeauna iti vei fi dori sa fi murit azi. Voi avea grija sa-ti aduc aminte zi de zi." Zis si facut. Cand nu simtea durere fizica, o durea sufletul pentru ca "Frida s-a indragostit de Diego in acel fel in care femeile se predau in fata barbatilor care le provoaca numai suferinta: ca o adevarata idioata."
Cand Frida spune: "Am avut doua accidente grave in viata mea: Diego si un accident de tramvai. Diego a fost de departe cel mai rau.", arata clar ce a insemnat el in viata ei. 
Am admirat dinamismul cartii, suspansul, intensitatea actiunii si calmul povestirii, dar cel mai mult mi-a placut faptul ca e plina de adevaruri de ordin spiritual, pe care daca oamenii si le-ar insusi, lumea ar fi mai frumoasa si viata mai relaxata.
O sa mai citez un mic fragment ce contine o marturisire a Fridei legata de ceea ce a invatat de la viata. L-am retinut pentru ca o prietena, acum ceva timp, mi-a spus acelasi lucru: "- Nu te casatoresti cu iubirea vietii tale, nici cu omul cu care ai facut cel mai fierbinte sex si nici daca partenerul ti-ar da si iubire, si sex, nu e sigur ca ai fi fericit."
Frida Kahlo ...o artista unica, un om complex, o femeie puternica care a iubit viata, in pofida pretului pe care l-a platit zi de zi pentru ea.

Ah, in carte, FG Haghenbeck face trimitere la multe dintre picturile artistei si de asemenea reproduce multe retete mexicane cuprinse in "Cartea Planetei de Menta", carnetelul negru care i-a apartinut Fridei.

Super lectura!



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu